Bastiaan heeft zijn werk gebaseerd op het verhaal van Martin Wijk, die hier op Zuid houtsculpturen maakt uit hout dat hij vindt op straat, zoals oude boekenkasten. De rol van de naïeve kunstenaar is er een waar Bastiaan een grote bewondering voor voelt.
De intrinsieke motivatie van Martin om met hout te werken is poëtisch en kwetsbaar. In de muurschildering verbindt Bastiaan deze ideeën met de 14e eeuwse Japanse boeddhistische monnik Ikkyu. Dit was een excentriekeling en dwarsligger die ook wel ‘dwaze wolk’ genoemd werd. Toen Ikkyu gevraagd werd naar zijn visie op de dood zei hij: “Het leven is slechts een droom en iedereen is in werkelijkheid een skelet. De levenden zijn zich slechts bewust van de huid, niet van het skelet. In de dood is er geen hoger of lager niveau. Slechts door de eenheid van alles te realiseren, verwerkelijken wij de betekenis van de woorden: geen geboorte, geen sterven.” Deze tekst gaat gepaard met illustraties van skeletten in dagelijkse situaties. In zijn muurschildering wilde Bastiaan dezelfde relativerende houding toepassen, in de zoektocht naar verbinding en verwondering in strijd met de eeuwigheid.
Instagram @bastiaandekramer
Lees hier het wijkcollectie verhaal van Martin Wijk uit de Tarwewijk, waar Bastiaan de Kramer zich door liet inspireren.